lördag 4 juni 2016

Om ett armband med grön koppartråd och silverfärgat skinn

Det här tenntrådsarmbandet är dekorerat med koppartråd i en färg som jag inte riktigt vet vad jag skall kalla den för: limegrön, kanske. Koppartråden köpte jag för flera år sedan och jag minns inte riktigt vilken nyans den då salufördes som.

I mitten av armbandet sitter en fyrfläta där varje del består av en grov tenntråd i mitten och två lite tunnare koppartrådar på var sida om den. I fyrflätan har jag låtit en bit silverfärgat skinn flätas med. Utanför mittenflätan sitter ytterligare två fyrflätor; dessa består av enkel tenntråd och silverfärgat skinn, och längst ut har jag satt två snoddar av den limegröna koppartråden. 

Just färgen på det här armbandet, vad man nu väljer att kalla den, passar alldeles utmärkt till den skira försommargrönskan som naturen just nu ståtar med. Detta blev ett armband som passar utmärkt till den rådande årstiden, således.

2 kommentarer:

  1. Vilket fint armband! Är imponerad över att du gjort så många, jag har åstadkommit exakt ett sådan (med blott en enkel fläta) i mitt liv och det känns tveksamt om det är ett projekt jag kommer att ta mig an igen. Jag har, någonstans i mina gömmor, färgad koppartråd i ungefär samma nyans, som jag vill minnas såldes under namnet äppelgrön, kan det vara samma namn på tenntråden kanske?
    Tack för din kommentar hos mig! Faktum är att just den där färgen får mig att tänka på mamma, eftersom det var en färg som hon gillade, både på kläder och blommor. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, äppelgrönt är en bra beskrivning av färgen. Kanske är det samma namn på den tenntråd som jag har använt mig av. Jag kan förstå att din mamma tyckte om just den färgen; den är fantastiskt fin.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.