söndag 5 april 2015

Om ett rött armband av säkerhetsnålar

Ibland kan jag inte låta bli att titta lite på statistiken över den här bloggen, bara för att det är lite roligt att se vilka inlägg som är mest lästa och vad folk har sökt på som har fått dem att hitta hit till Halmoxen. Ett av de mest lästa inläggen över tid är den här beskrivningen över hur man tillverkar ett armband av säkerhetsnålar; det är uppenbarligen någonting som folk söker efter på nätet och som har gjort att de har hittat till den här bloggen.

I det här sammanhanget vill jag passa på att visa upp ett till sådant armband av säkerhetsnålar; detta är gjort enligt samma princip som den beskrivning jag länkar till ovan. Det innebär att små glaspärlor har trätts upp på säkerhetsnålar, dessa har sedan klämts ihop ordentligt med en tång så att de inte skall sprätta upp och därefter har nålarna trätts upp på två resårtrådar. Den enda skillnaden är att jag har satt en lite större pärla på resårtråden mellan varje säkerhetsnål på det här armbandet, detta för att nålarna skall sitta en liten bit ifrån varandra och göra armbandet glesare.

När man sedan bär ett armband av säkerhetsnålar bör man dock tänka på att nålarna knappast är tillverkade med avsikt att ligga mot huden, åtminstone inte dag ut och dag in under långa perioder. Jag vet inte vad för slags metall säkerhetsnålar är gjorda av (det varierar säkert beroende på tillverkare) men jag kan föreställa mig att de till exempel kan innehålla nickel, så det är kanske klokt att använda ett sådant här armband med viss försiktighet.

2 kommentarer:

  1. Väldigt cool idé det där! Gillar den också :-) Men det är sant, att man vet ju inte vad de innehåller. Brukar själv vara känslig just vid handleden.

    SvaraRadera
  2. Ja, det är ju just det... Jag brukar själv inte använda mina säkerhetsnålsarmband särskilt ofta; det är bara vid något enstaka tillfälle (eller om jag skall visa dem för någon), just för att de kanske inte är så bra att ha emot huden alltför mycket och ofta. Och så är det förstås också viktigt att klämma ihop säkerhetsnålarna ordentligt med en tång så att inte de sprätter upp om man lutar armen mot något. De är ju rätt så vassa och man vill ju inte skada sig själv eller andra. Så jag håller med dig; idén är rätt häftig men det är kanske inte så användbart i vardagen, egentligen. Tack för din kommentar.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.