tisdag 15 april 2014

Om mitt tenntrådsarmband med glaspärlor, flätor och snoddar

Detta mitt senast sydda tenntrådsarmband består av snoddar och flätor av tenntråd samt olikfärgade glaspärlor. Det ser kanske inte så avancerat ut men det var faktiskt ett riktigt evighetsarbete att få klart det här armbandet; delvis för att det är brett och består av fem snoddar och fyra flätor som alla skulle sys fast på skinnet med många pyttesmå stygn, men också för att det renskinn som jag sydde fast tenntråden på var hårt och synnerligen omedgörligt.

Skinn är ju ett naturmaterial som kan variera i tjocklek och kvalitet, och detta var en riktigt svårarbetad skinnbit som var besvärlig att sy i. Fast egentligen skall jag inte beklaga mig över den saken, ty det är ju en del av charmen när man arbetar med naturmaterial; det faktum att ingen skinnbit är den andra lik. Och armbandet blev ju klart till slut, som tur var, även om det tog lång tid...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.