söndag 2 mars 2014

Plötsligt händer det...

... och Halmoxen vaknar till liv igen.

Igår var vi i second hand-butiken och där fick jag syn på ett litet skrynkligt broderi som någon hade börjat brodera på. Det var i mångt och mycket var färdigställt men ändå inte helt. Det fattades en kant runt hela arbetet; den var ritad men ännu inte sydd. Så jag bestämde mig för att förbarma mig över det lilla broderiet och försöka göra klart det. 

Mina färdigheter är dock inte särskilt goda då det gäller att brodera; jag har sytt några småsaker i korsstygn, och så har jag broderat in mitt namn på ett och annat större arbete som jag har gjort (några lapptäcken, till exempel), men inte mer än så. Jag försökte mig på att brodera en bonad i plattsöm en gång i min ungdom, men den klarade jag inte av, utan den fick mamma färdigställa istället. Den här gången skall det dock bara sys en kant i stjälkstygn, och det skall jag förhoppningsvis kunna klara. Därefter återstår bara att fundera ut vad det skall bli av broderiet; en kudde, en bonad eller kanske en duk. Jag kan inte låta bli att fundera över vad den ursprungliga tanken med det kan ha varit, och så förstås varför broderiet aldrig blev färdigsytt utan hamnade i en second hand-butik istället...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.