torsdag 9 maj 2013

Om mitt senaste second hand-fynd

Jag är mycket svag för gamla (eller nya) bonader, och håller alltid ögonen öppna efter sådana när jag är ute och handlar i second hand-butiker. Jag tycker dels om dem för att de brukar vara välbroderade, en konst som jag själv inte behärskar särskilt bra alls, men också för att de i många avseenden är något av ett tidsdokument över en svunnen tid. Den här lite sneda bonaden med den breda blå kanten och broderier i pärlgarn inhandlade jag häromdagen.

I många avseenden känns den naturligtvis väldigt gammaldags, med sina blomsterbroderier och de för gamla bonader så typiska textraderna, och det är just det som tilltalar mig. Dessutom är det uppenbart att hon (eller han) som en gång i tiden broderade den har lagt ner mycket tid och arbete på sin fina bonad, och då känns det roligt att den hamnade hos mig som verkligen uppskattar den. Jag är mycket nöjd med mitt fynd, och fortsätter min spaning efter bonader i second hand-butikerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.