söndag 23 september 2012

Om mitt fantastiskt fina fynd och hur jag skall göra det om möjligt ännu finare

När vi var på en marknad för ett tag sedan så fick jag syn på det här fantastiskt fina fyndet; en trådrullshållare i luffarslöjd. Den har en stor röd nåldyna, och plats för minst tio trådrullar, och för mig var det kärlek vid första ögonkastet. Den kostade mig nio tjugolappar, och utan att egentligen känna till någonting om luffarslöjd (eller trådtjack vilket det som bekant också kallas) så förstår jag att det är ett mycket billigt pris sett till vilket arbete som har lagts ner på att tillverka den. En slik trådrullshållare gör man ju knappast i en handvändning. 

Om man lyfter bort nåldynan så ser man hur fint arbetad hållaren är, och öglorna längs kanten är som gjorda för att hänga någon typ av dekoration i. Jag funderade först på att göra någonting med pärlor och hänga i öglorna, men så läste jag nyligen ett reportage om just luffarslöjd i ett magasin, och där stod det att man förr brukade dekorera sådana här hållare med tofsar i vackra färger. Så tofsar är precis vad jag är i färd med att göra just nu, för att om möjligt göra trådrullshållaren ännu vackrare.

Jag hittade ett grönt och ganska tunt bomullsgarn som jag tyckte passade bra till tofsar, och jag lindar det runt en ask i passande storlek för att alla tofsar skall bli lika stora. Den här lilla plåtasken innehöll en gång för längesedan tabletter från apoteket i Gillberga, men nu används den som mall för garntofsar istället. Hur trådrullshållaren slutligen blir när jag är klar med alla mina tofsar avslöjas i nästa inlägg...

3 kommentarer:

  1. Spännande! Sådana där ser man ju ibland på loppisar, har dock inte köpt någon eftersom jag liksom tänker att jag ju kan göra en själv. Hittills har det inte blivit av, men vi får väl se...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, behärskar du luffarslöjd tycker jag absolut att du skall prova att göra en själv. Det måste vara roligt att tänka ut hur man skall formgiva den så att det passar ens egna behov. Själv har jag aldrig provat luffarslöjd, men det står med på listan över saker jag skulle vilja testa någon gång i framtiden.

      Radera
  2. Ja, det var billigt! Jag har gjort liknande och tagit 350 för den. Men då har jag också dekorerat dynan med broderi eller applikation.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.