onsdag 19 september 2012

Om det pågående arbetet med en pärlstickad handledsvärmare

Handledsvärmarstickningsandan föll på igen, så just nu är jag mitt uppe i arbetet med en ny handledsvärmare med pärlor. När man skall börja sticka ett par sådana måste man först bestämma sig för vilket garn och vilka pärlor man skall använda sig av. Pärlorna måste vara små och garnet måste vara så tunt att det går att trä upp pärlorna på det. Ju tätare stickad en handledsvärmare än desto bättre, anser jag. Jag brukar använda mig av stickor 1,5 eller 2.

Sedan skall man ha ett mönster som visar hur pärlorna skall stickas in. Man kan välja pärlrika eller enkla mönster. I det här fallet ville jag ha ett riktigt pärlrikt mönster. Man kan hämta mönster från virk- eller korsstygnsbeskrivningar, vävnotor eller stickmönster, och man kan givetvis också rita sina egna mönster. Att sedan sticka in pärlorna efter mönstret är inte svårt, men om det är första gången man gör det bör man nog välja ett enkelt mönster med inte alltför många pärlor. Det som jag visar här är således inget egentligt nybörjarmönster.

Sedan är det dags att börja sticka med pärlorna. Man drar fram pärlorna på garnet och placerar dem mellan två maskor, vilket gör att en ruta i mönstret inte motsvarar en maska utan istället mellanrummet mellan två maskor. Alla maskor stickas räta, och det gör förstås att handledsvärmaren blir elastisk. När man har så här många pärlor på garnet tenderar den dock att bli mindre elastisk, eftersom pärlorna håller ut bredden. Det återstår således att se hur den här handledsvärmaren kommer att ta sig ut när den blir klar; fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.