onsdag 4 juli 2012

Om ett myggnät med pärlvirkad kant

Vi köpte ett enkelt myggnät att hänga för dörröppningen, så att vi skulle kunna ha ytterdörren öppen utan att släppa in alltför mycket mygg. Det visade sig dock att nätet var så tunt och lätt att det lyfte från golvet vid minsta lilla vindpust, och därmed släpptes otaliga myggor in i alla fall. Så vi funderade på att sy en kant till det för att tynga ner det. Vi talade bland annat om att sy fast gardintyngder eller stora pärlor längs kanten, men så kom vi på att en pärlvirkad kant nog vore det bästa. 

På vanligt tunt bomullsgarn träddes genomskinliga glaspärlor upp, och sedan virkade jag små bågar med tre glaspärlor längst ut i varje. Jag valde medelstora farfallepärlor som jag råkade ha i mina gömmor. Den här kanten har jag virkat på en del sjalar förr om åren när jag inte har velat ha fransar, och nu kom den till nytta i ett helt annat sammanhang.

När jag hade virkat klart fick myggnätet en tung kant längst ner, och den gör att det hålls på plats mycket bättre och inte lyfter från golvet hela tiden. Det står förstås inte emot riktiga stormvindar, men skulle det börja blåsa så mycket får man väl se till att inte ha dörren öppen överhuvudtaget. Vid vanliga lätta sommarvindar hålls det på plats, i alla fall.

Förutom att kanten fyller sitt syfte och håller myggnätet på plats så är den också ganska dekorativ, tycker jag. Den är således inte bara funktionell utan ger även en personlig touch till ett vanligt enkelt myggnät.

2 kommentarer:

  1. Schysst!
    Jag har gjort en liknande variant till min balkongdörr, fast jag köpte en tunn gardin på Myrorna (d v s inte nät alls, men så tunt tyg att en ser rakt igenom) och kör med egenhändigt gjoutna duktyngder i betong nedtill. :)

    SvaraRadera
  2. Det låter som en riktigt bra idé. Olika material och tillvägagångssätt, men samma resultat, det vill säga inga (eller i alla fall väldigt få) myggor.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.