torsdag 28 juni 2012

Om min lilla väska av provlappar

Den här väskan är sydd av åtta provlappar som räddades från att slängas bort. Tyget är av den grövre sorten; kanske har det från början varit tänkt som ett möbeltyg. Jag använde fyra provlappar i rött till den ena sidan... 


...och fyra lappar i beige, brunt och grått till den andra. Eftersom jag tycker bäst om rött är det tänkt att de färgerna skall vara framsidan, men jag kan också vända på den lilla väskan om jag vill variera mig vid något tillfälle. 

För att den skall bli stadigare har jag som jag brukar fodrat den med en vanlig plastmapp, och så har jag sytt i ett blankt innertyg. Väskan stängs med en dragkedja som jag fick sy i för hand, och det var sannerligen inte det lättaste att få den så rak och fin som jag ville ha den. Den uppmärksamme betraktaren ser att den bubblar sig lite längst till höger, vilket inte är så tjusigt, men tyvärr var det det bästa jag kunde åstadkomma. Jag måste nog träna mer på att sy i dragkedjor, så att jag blir säkrare på det och kan få det att se snyggare ut. 

Broschen köpte jag på en second hand-butik för en billig penning. Den saknar två glasstenar i den spretiga frisyren, och kanske var det därför som den var så billig. Jag klickade dock dit lite lim i de små hålen, och när det hade torkat så syntes det nästan inte att det saknades två stenar, även om läsaren nog ser på den här närbilden var stenar har ersatts med lim. I vanliga fall räknar jag dock inte med att någon kommer att skärskåda väskan och broschen så noggrant, och då kommer det inte att märkas. 

Jag valde att inte ha någon axelrem till min väska, utan bär den under armen eller i handen. Sammanlagt var den ett mycket billigt syprojekt; det enda som kostade mig någonting var broschen och sytråden som jag sydde ihop väskan med. Plastmappen hade jag liggande hemma, provlapparna skulle slängas, fodertyget har jag fått och dragkedjan hittade jag i mormors samlingar; den har sprättats bort från något annat plagg en gång i tiden. Allt som allt en synnerligen billig liten väska...

2 kommentarer:

  1. Härligt återbruksprojekt! Och vilken fin inspirerande blogg du har.. =)

    Hoppas du får en fortsatt fin vecka!
    Kraaaaam
    Sanna

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket för berömmet; jag blir så glad.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.