tisdag 19 juni 2012

Om det fortsatta arbetet med stjärntäcket

Mitt lapptäcke med stjärnor växer vidare, och även om det går långsamt så har det i alla fall blivit lite större sedan sist. Som synes så består varje stjärna av två olika tyger; tre flikar i varje färg. Jag har försökt använda mig av två tyger i liknande färger eller till och med ton i ton med varandra inom varje stjärna, i den mån det har låtit sig göras. Däremot är stjärnornas inbördes ordning utan struktur; där har jag sytt in dem hursomhelst. Den enda är att jag har försökt undvika att två stjärnor med likartade färger hamnar intill varandra.

Det roliga med lapptäcken är som jag har påpekat tidigare att man får återanvända alla gamla minnen i form av tyger. Den här stjärnan är sydd av bitar från ett gammalt förkläde som jag minns tydligt från min barndom. Förklädet hade en tillhörande städmössa med volangkant, sydd i samma tyg som förklädet, vilket knappast är särskilt vanligt nuförtiden. Jag har då i varje fall inte sett ett nutida och modernt förkläde med tillhörande volangmössa...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.