måndag 14 maj 2012

Om tenntrådsarmband i rosa och svart

I det här breda armbandet har jag kombinerat den mittersta flätan av svart och rosa koppartråd med en inramning av enkla tenntrådssnoddar och två breda flätor av nylon- och tenntråd. Jag hade tur som hittade en koppartråd och en nylontråd i nästan exakt samma rosa nyans, och det var dessa båda som jag utgick från när jag flätade och sydde detta armband.

Nylontråd är knappast något vanligt material vid tillverkning av tenntrådsarmband, men jag använder den ofta eftersom tråden är lätthanterlig tillsammans med tenntråd, den finns i många färger och tjocklekar och den har god lyster vilket passar bra till mina armband. Däremot är jag inte så förtjust i pärlsilke, som jag har sett att många använder på motsvarande sätt i sina armband, inte för att det är något fel på det utan för att det snarare är en fråga om olika tycke och smak. Och min smak lutar mer åt nylontråd. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.