fredag 11 maj 2012

Om mitt hemgjorda skifferhänge

Jag hittade en skifferflisa i skogen när jag var på promenad för ett tag sedan, och jag såg att det var precis lagom storlek på den för att den skulle kunna bli ett hänge. Flisan hade dessutom rätt så trubbiga och rundade kanter, vilket gjorde att den passade bra för det ändamålet; hade den varit vassare hade jag nog inte vågat göra om den till ett smycke. Det är alltid viktigt att tänka på om man vill prova att göra smycken av flisor och skärvor, oavsett om man använder sig av sten, porslin eller vad det nu må vara, att inte använda bitar som är vassa så att man kan skada sig på dem.

Mitt hänge tillverkade jag genom att linda silvertråd runt flisan på tre ställen, fästa en ögla i tråden på baksidan, och till sist trä den på en silverkedja. Klart! Det var väldigt snabbt och enkelt gjort, och jag fick ett unikt smycke som ingen annan har make till. Erkännas bör att baksidan på hänget inte blev särskilt vacker; där har jag inte lyckats böja trådarna om varandra på ett sätt som ser professionellt ut, men det kommer lyckligtvis aldrig att synas när man har smycket på sig. I det här fallet är det framsidan som räknas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.