söndag 25 mars 2012

Om min fina trankudde

Så här blev min kudde som jag sydde av det fina tranbroderiet som jag hittade i second hand-butiken. Jag har ramat in de tre tranorna med rött linnetyg, och broderat några rader ur en dikt av en författare som tilldelades ett stort litteraturpris en gång i tiden. Diktraderna tyckte jag passade alldeles utmärkt, även om de förstås inte handlar om mig utan om en annan och betydligt mer välkänd Maria, som dessutom är aktuell i dessa tider.


Själva broderiet verkar vara sytt med en blandning av pärlgarn, ullgarn och vanligt broderigarn i bomull. Jag kan inte låta bli att fundera på om det var ett medvetet val eller om hon eller han som broderade helt enkelt använde sig av det som råkade finnas i gömmorna. 

Själv är jag faktiskt riktigt nöjd med min kudde, som jag tycker framhäver det fina broderiet på ett ganska så bra sätt. Och igår dök även de så efterlängtade levande (ej broderade) tranorna upp här i bygden. Så nu har det verkligen blivit vår på riktigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.