söndag 15 januari 2012

Om en röd stickad och maskintovad kuvertväska


Den här röda kuvertväskan var ett riktigt sorgbarn, som blev liggande i stickorgen i flera år innan den äntligen färdigställdes.

Mamma stickade och tovade väskan. För att den skulle bli stadigare sydde jag in en tillklippt bit av en plastmapp i fodret, och i botten sydde jag in tredubbla lager av plast. Inte särskilt hemslöjdigt att använda sådana moderna material, kanske, men man får ta det som man har tillgång till. Knapparna (som egentligen är ett par gamla gardintyngder) på sidorna är fastsydda med gummitråd, så att öppningen skall ge med sig när man vill lägga ner någonting i väskan.

Så här.


Spännet är ena hälften av ett stort tennspänne, och haken fäster i en liten ögla som jag har sytt fast längs den nedre kanten. Det blev riktigt snyggt, tycker jag, men det kändes som slöseri att bara använda halva spännet.


Min kloka mamma kom dock på ett bra användningsområde för den andra hälften av spännet. Ganska snyggt, tycker jag. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.